Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 02.05.2024, 14:22

Образотворче мистецтво

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 17
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Уроки

 

План-конспект уроку з  образотворчого мистецтва

5клас.

Тема:

Засоби виразності живопису. Передача плановості композиції, проробка окремих деталей середнього плану. Композиція «Тихий сон по горах ходить». Творчість М. Реріха.

 

Мета:

 

  • дати поняття про засоби виразності живопису;
  • формувати знання про повітряну перспективу як засіб передання плановості композиції;
  • розвивати аналітичне та творче мислення, творчі здібності дітей;
  • виховувати любов до природи, толерантне відношення до мистецтва інших народів, позитивне відношення до предмета.

 

Тип уроку: комбінований;

Техніка виконання: акварельний живопис;

Методи навчання:

Наочні: ілюстрація, демонстрація, власний показ вчителя, педагогічний малюнок, слухання музичних фрагментів.

Дидактичні ігри, інтерактивна гра, декоративне малювання, творча робота, рольова гра, робота з підручником, евристична бесіда.

Форма організації:   урок;

Обладнання:

 

для вчителя:

репродукції картин художника М. Реріха;

фарби, пензлі, склянка з водою, палітра, планшет для малювання, олівець, гумка, альбом, словничок, акварельні фарби, палітра;

комп’ютер, таблиці, схеми, малюнки, фотографії, репродукції картин М. Реріха.

Терміни та поняття: повітряна перспектива;

Клас: 5

Час проведення: 45 хв.

Візуальний ряд: презентація, фоторепродукції;

Літературний ряд: уривки віршів;

Музичний ряд: музичні замальовки (музика Тібету);

Міжпредметні зв`язки: література, музичне мистецтво.

План уроку:

  1. Організаційний момент (1 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.)
  3. Повідомлення теми та мети уроку (1 хв.)
  4. Мотивація навчальної діяльності учнів (3 хв.)
  5. Пояснення нового матеріалу (7 хв.)
  6. Практична робота (25 хв.)
  7. Підсумок уроку (3 хв.)

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

На дошці записаний вислів:

«Із стародавніх чудових каменів складете ступені майбутнього»

М. Реріх

Привітання та перевірка готовності учнів до уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів

  • Давайте пригадаємо, що таке живопис?
  • Що ми знаємо про колір?
  • Які ви знаєте кольори?
  • На які групи ми можемо поділити кольори?

Основні та похідні;

Хроматичні та ахроматичні;

Теплі та холодні;

Кожен з теплих кольорів має протилежний холодний.

Виникає колірний контраст.

  • Давайте пригадаємо контрасти в мові, в музиці, в театрі, в хореографії.
  • Що таке нюанс? (ледь помітний перехід одного колірного тону в інший)
  • Що таке колорит? (гармонійне поєднання кольорів у творі мистецтва. Колірний одяг картини: світлий, темний, теплий, холодний. Колорит розкриває настрій роботи.)

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо розглядати засоби виразності живопису, передачу плановості композиції, проробку окремих деталей середнього плану. Створимо композицію  «Тихий сон по горах ходить».  Познайомимося з творчістю М. Реріха.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя:

При створенні живописної картини найбільше уваги приділяється кольору. У пейзажі повинен бути виражений простір. При віддаленні елементи краєвиду змінюються не тільки за розміром, але й за забарвленням, насиченістю кольору. Тому перший план пишеться  яскравіше, більш насичено, контрастніше, детальніше. Предмети, віддаляючись від глядача, набувають холодних блакитних, фіолетових відтінків, світлі предмети  навпаки темнішають..

 Це закони повітряної  перспективи – науки, яка лежить в основі робіт художників. Поняття повітряної перспективи враховує вплив повітря на зміну чіткості обрису і кольору предметного світу, залежно від того, на якій відстані предмети  розташовані від спостерігача. Предмети, розміщені ближче до нас, зображуються більшими та чіткішими, деталізованими; з віддаленням - зменшуються.

V. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні ми з вами познайомимося з творчістю видатного російського художника Миколи Реріха.

(перегляд мультфільму про творчість М.Реріха)

Микола Костянтинович Реріх  — художник, філософ, археолог, мандрівник і письменник зі всесвітньо визнаним ім'ям. Реріх народився в 1874 році в Петербурзі у сім'ї юриста. Там же закінчив гімназію, а потім юридичний факультет університету і параллельно –  Академію мистецтв у класі професора Архипа Куїнджі.

Художня спадщина Реріха величезна. Його картини, ескізи декорацій, малюнки зберігаються в музеях і приватних колекціях багатьох країн світу. Великі зібрання творів Реріха у Росії: крім Третьяковської галереї і Музею мистецтва народів Сходу в Москві вони знаходяться в Державному Російському музеї в Санкт-Петербурзі, в Нижегородському художньому музеї і в Новосибірській картинній галереї. Є роботи митця і в Києві.

Творчість Миколи Реріха –  явище виняткове в історії світового мистецтва. Його полотна привабливі своєрідністю тем і сюжетів, їх поетичністю, глибоким символізмом. Яскраве життя Реріха подібне на дивовижну легенду. Почавши свій шлях у Росії, пройшовши Європу і Америку, він закінчив його в Азії.

У пейзажах одержали віддзеркалення його глибокі внутрішні переживання, шукання у минулому відповідей про майбутнє, які, врешті-решт, кристалізувалися в девіз: «Із стародавніх чудових каменів складете ступені майбутнього». Поглиблено вивчаючи епоху кам'яного століття, Реріх як археолог і художник відчував якнайглибше хвилювання. Він знаходив особливу красу в предметах життя стародавніх людей. Історичні пейзажі в картинах Реріха — своєрідна проповідь — «назад до природи!» Всесвітньо відомий художник, академік живопису, він створив понад сім тисяч картин, фресок, мозаїк для громадських будівель і храмів. Яскравим був його внесок у театрально-декораційне мистецтво.

У Реріха був своєрідний літературний талант. Він багато писав про природу, про мистецтво. Усюди, де б не проходив художник, його шлях супроводжувався картинами і етюдами, що об'єднувалися у великі серії, але, мабуть, найграндіознішою стала «Гімалайська серія». Реріх писав її з першої зустрічі з Гімалаями до кінця життя. Етюди гімалайських гір, освітлених сонцем, оповитих хмарами, покритих снігом, занурених в синяву ночі, самотніх, величних, стали могутньою симфонією кольору, створеною вищою напругою духу художника, апофеозом всієї його творчості.

Тихий сон по горах ходить,

Туман за собою водить,

Не заважай мені, тумане,

Красою милуватись,

Дай мені можливість знову дивуватись,

Простором, природою, росою,

Камінням та водою,

А ще- повітря чистотою.

(Перегляд світлин із зображеннями гірських краєвидів)

Фізкультхвилинка «Подорож у гори»

(збираємо туристичний рюкзак, піднімаємося на верхів`я гори, дихаємо свіжим повітрям, милуємося краєвидами)

А зараз ми з вами спробуємо намалювати те, що побачили, – гори. Але для початку…

VI. Практична робота - гра «Асоціації»

На дошці написане слово «Гори»; діти асоціативно називають слова (високі, красиві, лісисті, кам’янисті, різнокольорові; каміння, туман, водоспади, чисте повітря…)

Послухайте, як оспівують в своїх віршах гори українські поети:

Микола Вінграновський

На міднім небі вечір почорнів,

Малі без голосу у ніч летіли птиці.

Згори гора дивилась у черлінь,

І хилитався човен до човниці.

Безмежний час щось прикидав собі,

На палець міряв небо при дорозі.

Світилися моря, мов сонечка рябі,

І кожне море мало по тривозі.

Прозорий холод  гір не покидав,

Лежав на ліктях у долині морок.

З одного боку світу – середа,

З другого боку наступав вівторок.

Послідовність виконання роботи:

  • Робота над пейзажем починається з творчого задуму.
  • Розміщення на форматі паперу.
  • Визначення співвідношення неба, землі (намічаємо лінію горизонту).
  • Намічаємо загальні обриси, пропорції окремих предметів.
  • Прописуємо аквареллю небо, хмарки.
  • Промальовуємо в кольорі дальній та ближній плани композиції.
  • Робота в різних акварельних техніках (по-вологому папіру, монотипія, кляксографія).
  • Уточнення і промальовка пензлем деталей.

Звучить музика

Діти розпочинають роботу над композицією « Тихий сон по горах ходить», вчитель ще раз наголошує те, що предмети на першому плані зображуємо більш насиченими, дальній план наче «тане» в міру віддалення.

Вчитель контролює хід роботи, вказуючи на вдалі композиції, демонструючи їх.

 

VII. Підсумок уроку

Виставка (панорама) та аналіз виконаних робіт.

Оцінювання.

  • Що вам сподобалось на сьогоднішньому уроці?
  • Що нового для себе ви з’ясували?
  • Що таке повітряна перспектива?
  • Що особливого ми можемо побачити у творчості М.Реріха?
  • Які техніки живопису ми використовували?

 

Вчитель: 11 грудня світ відзначає Міжнародний день гір. Тому виставку наших сьогоднішніх робіт я пропоную присвятити саме  цьому дню. Як сказав відомий поет Володимир Висоцький: «Краще гір можуть бути тільки гори, на яких ти ще не побував!»

А вашими горами є вершини навчання. Тому я бажаю всім успішно долати ці вершини наук!

І наш урок я хочу завершити  заповітом Миколи Реріха:

Любите  родину. Любите народ свой.

Любите все народы на всех необъятностях нашей Родины. 

Пусть эта любовь научит полюбить всё Человечество…

 

 

Урок-презентація з предмету «Образотворче мистецтво»

5 клас

Тема:  ВИДИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Мета:

  • познайомити учнів з різними видами мистецтва;
  • розвивати почуття прекрасного, формувати естетичний смак;
  • виховувати позитивне ставлення до предмета.

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація PowerPoint 2007.

Зоровий ряд: презентація PowerPoint 2007«ВИДИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА»

Музичний ряд: музичні замальовки в інструментальній обробці.

Клас: 5

Час проведення: 45 хв.

Тип уроку: урок-презентація

Методи роботи: Наочні: ілюстрація, демонстрація, власний показ вчителя, педагогічний  малюнок, слухання музичних фрагментів, евристична бесіда.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент:

 Привітання з учнями. Перевірка готовності до уроку

 Повідомлення теми та мотивація уроку

Учитель. Мистецтво - водночас і творення, і пізнання світу, і спілкування. Воно звернене до почуттів людини і впливає на неї з великою силою, виховуючи через любов до прекрасного моральні якості. Ми слухаємо музику, читаємо книги, відвідуємо музеї, дивимось кінофільми й театральні вистави - і наше життя наповнюється красою, набуває нового змісту.

Мистецтво справедливо називають підручником життя, прагнучи таким чином підкреслити його пізнавальне значення. Адже творчість - це не лише результат натхнення, вона безпосередньо пов'язана із розвитком суспільства, його традиціями і культурою. За витворами мистецтва й історичними пам'ятками, що дійшли до нашого часу, ми дізнаємося про життя, традиції, ідеали краси, філософію, побут людей різних часів. Життєве призначення мистецтва полягає в його здатності порушувати важливі суспільні проблеми й тим самим впливати на світогляд та етичну позицію людей.

  1. Основна частина

Учитель. Усі види мистецтва рівноцінні між собою, а їхнє розмаїття дає змогу пізнавати світ у всій його складності та багатогранності.

Мистецтво як найважливіша частина культури проявляє себе у величезній різноманітності видів художньої творчості людини. Це театральна постанова і фільм, поема і симфонія, живописне полотно й архітектурна споруда, скульптура і ювелірний виріб. Кожен із видів мистецтва має свої особливості, а в цілому вони відображають усе багатство естетичного осягнення людиною світу. Для розрізнення окремих мистецтв існує спеціальне поняття – види мистецтва, тобто усталені форми його існування, що склалися історично.

Презентація

Види мистецтва

(слайд 2)

  • Просторові
  • Часові
  • Просторово-часові

(слайд 3)

Образотворче

  • Живопис
  • Графіка
  • Скульптура
  • Художня фотографія
  • Декоративно-прикладне мистецтво

 

Необразотворче

  • Архітектура
  • Комп'ютерна   графіка

 

 

 

Учень 1.

Живопис дуже давнє мистецтво, що минув на протязі багатьох століть еволюцію від наскельних розписів до новітніх течій живопису XI ст. Живопис володіє широким колом можливостей втілення задуму від реалізму до абстракціонізму. Величезні духовні скарби накопичені в ході її розвитку. 
В кінці XIX-XX ст. розвиток живопису стає особливо складним і суперечливим. Різні реалістичні та модерністські течії завойовують собі право на існування. 
З'являється абстрактний живопис (авангардизм, абстракціонізм, андеграунд), який ознаменував відмову від зображальності і активнее вираження особистого ставлення художника до світу, емоційність і умовність кольору, перебільшення і геометризації форм, декоративність і асоціативність композиційних рішень. 
У XX ст. тривав пошук нових барв і технічних засобів створення живописних творів, що безсумнівно призвело до появи нових стилів у живопису, але олійний живопис, як і раніше, залишається однією з найулюбленіших технік художників. 

Учень 2.

Великий художник Н. Ге говорив "живопис - не слово, у ньому дається одна мить, але в цю мить повинні бути всі, а якщо немає - немає і картини" Це висловлення виявляє специфіку живопису - виду мистецтва, що здатний відобразити видиму реальність за допомогою кольору на двомірній поверхні. Це зображення живописець створює, використовуючи закони перспективи, лінії, кольору, світлотіні. Тому живопис безмовний, нерухомий, просторовий.

          По видах розділяють монументальний, декоративний і станковий живопис.(Слайд 4). Станкова виходить у результаті нанесення на папір (чи полотно) барвистого шару. Монументальна завжди зв'язана з архітектурою, тому вона не може існувати самостійно. Раніше інших використовувалася техніка мозаїчного монументального зображення. Матеріалами для цього служили смальта, дерево, кераміка, стекло й ін. Російська мозаїка нараховує більш 1500 кольорів, італійська – 2500. Один квадратний метр мозаїки майстер створює півтора року, тому цей вид монументального живопису найбільш важкий і дорогий.

Вітражі, як вид монументального живопису, створюються за допомогою прозорого скла Шматочки скла скріплюються свинцевими переплетеннями.

Найбільш дешевий вид монументального живопису - фреска (від італійського "свіжий"), коли на сиру штукатурку наносять розведений на воді барвистий пігмент 5-6 кв. м. фрески заповнюють за п'ять-шість годин, тому техніка фрески вимагає високої мальовничої майстерності, точної руки, дуже високого художнього смаку. Для одержання зображення в станковому живописі використовують пастель, гуаш, енкаустику (рідкі воскові фарби), темперу й ін. У 1495 році брати Ван Эйк уперше розписали Гентский вівтар олійними  фарбами  (тобто   пігментом,   що розчиняється на гороховій, конопельній чи лляній олії). (Слайд 5)

Учень 3.

Художній образ у живописі - це не фактичне зображення реальності, а враження від дійсності, що пройшло через думки і почуття художника. Цей образ створюється за допомогою мальовничої образотворчої мови, до якої входить:

колір як головний компонент живопису. Сполучення кольорів у картині створює її колорит. Колір у живописі є головним способом зображення. Колір створює емоційну напругу в картині (згадаємо, наприклад, картини Ель Греко). За допомогою кольору створюється і декоративність картини, він має і символічне значення (найбільше виразно це використовується в іконах);

-  фактура - різні способи накладання фарб. Розрізняють загладжену і не загладжену фактуру;

- світлотінь - співвідношення світла і тіні в картині. Вона використовується як спосіб зображення, створюючи ілюзію простору, підкреслює центральні частини художнього образа (мальовничі прийоми Рембрандта), створює емоційний настрій, має символічне значення (картина Ярошенко "Кочегар");

малюнок - один з найбільш виразних засобів у живописі;

- перспектива - спосіб створення просторового ефекту на площині. Історія живопису знає пряму і зворотну перспективу (ікони). Крім цього, розрізняють лінійну перспективу, де всі лінії картини сходяться в одній точці, яка розташована на 1/3  горизонту;

ритм як композиційний спосіб також використовується при створенні мальовничих образів (наприклад, картина А. Дейнеки "Оборона Петрограда" чи Ван Гога "Прогулянка в'язнів");

- композиція - закони побудови, розташування окремих фігур, плям світла і тіні на полотні. Композиція повинна створювати цілісність зображення, вона часто несе змістовне навантаження. Таким чином, через

Незалежно від виду живопис розділяється на окремі жанри: портрет, пейзаж, натюрморт, тематична картина,  іконопис.(Слайди 6-14)

Учень 4.

Скульптура - один з найдавніших видів мистецтва.

Скульптура (лат. sculptura, від sculpo - вирізати, тесав, ліпка, пластика) - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають матеріальний тривимірний об'єм. Самі ці твори  (статуї, бюсти, рельєфи, тощо) також називають скульптурою. 
Скульптура поділяється на два види: кругла, вільно розміщується в реальному просторі, і рельєф (барельєф і горельєф), в якому об'ємні зображення розташовуються на площині. Скульптура буває за своїм призначенням станкового, монументального, монументально-декоративної. Окремо виділяється скульптура малих форм. По жанрах скульптура поділяється на портретну, побутову (жанрову), анімалістичні, історичну та інше. Скульптурними засобами можуть бути відтворені пейзаж і натюрморт. Але головним об'єктом для скульптора є людина, яка може бути втілений у різних формах (голова, погруддя, статуя, скульптурна група). 
Технологія виготовлення скульптури зазвичай складна і багатоетапна, пов'язана з великою фізичною працею. Скульптор вирізує або висікає свій твір з твердого матеріалу (каменю, дерева та ін.) шляхом видалення зайвої маси. Інший процес створення об'єму за рахунок додавання пластичної маси (пластиліну, глини, воску та інше) називається ліпленням (пластикою). Скульптори створюють також свій твір за допомогою виливки з речовин, здатних переходити з рідкого стану в твердий (різних матеріалів, гіпсу, бетону, пластмаси і тому подібне). Нерозплавлений метал для створення скульптури обробляється шляхом кування, карбування, зварювання та різання.  (Слайди 15-16)

Учень 5 .

Графіка (від гр. Grapho - пишу, малюю) - вид образотворчого мистецтва, який пов'язаний із зображенням на площині. Графіка об'єднує малюнок, як самостійну область, і різні види друкованої графіки: гравюру на дереві (ксилографія), гравюру на металі (офорт), літографію, ліногравюри, гравюру на картоні та ін. 
Мова графіки та головні його виражальні засоби – це лінія, штрих, контур, пляма і тон. Бере активну участь у створенні загального враження від твору графіки білий аркуш паперу. Домогтися виразного малюнка можна навіть при використанні тільки чорного кольору. Саме тому графіку часто називають мистецтвом чорного і білого. Однак це не виключає застосування в графіці кольору.

Художньо виразні гідності графіки полягають в її лаконізмі, ємності образів, концентрації  і суворому відборі графічних засобів. Деяка недомовленість, умовне позначення предмета, якби натяк на нього, становлять особливу цінність графічного зображення, вони розраховані на активну роботу уяви глядача. 
Новим видом є комп'ютерна графіка. Художники виконують композиції зі складно пересічних ліній, об'ємних елементів, візерунків, колірних плям на екрані дисплея, а потім друкують на принтері отримані зображення. Здатність графіки швидко відгукуватися на актуальні події, висловлювати почуття і думки художника, розвиток техніки створюють умови для виникнення нових видів графіки. 

(Слайд 17)

Учень 6.

Архітектура (лат. architectura, гр. Аrchi - головний і tektos - будувати, зводити) - зодчество, мистецтво проектувати і будувати. Архітектура може виражати в художніх образах уявлення людини про світ, час, велич, самотність. Ймовірно тому говорять, що архітектура - це застигла музика. 

Розрізняють три основних види архітектури: об'ємні споруди (культові, громадські, промислові, житлові та інші будівлі); ландшафтна архітектура (альтанки, містки, фонтани і сходи для скверів, бульварів, парків); містобудування – створення нових міст і реконструкція старих.

Історія архітектури знає кілька стилів: архітектура Древнього Єгипту й інших древніх цивілізацій, антична архітектура з характерною ордерною системою, архітектура Візантії, готика, романська архітектура, архітектура Ренесансу, бароко, класицизм, ампір, модерн, конструктивізм і т д.

  1. Підсумок уроку

Учитель.
Мистецтво завжди співзвучно своєму часу, воно сучасне і відображає світогляд суспільства в цілому. У свою чергу, мистецтво робить сильний вплив на маси, тому так важливо, ставлення самого художника до життя.

Вся історія образотворчого мистецтва і архітектури представляє собою живу тканину, постійно розвивається і змінюється. У будь-яку з епох, будь то класичне мистецтво Греції, італійський Ренесанс або давньоруське мистецтво, відбувалася боротьба тенденцій, впливів, боротьба старих уявлень з виникаючими якісно новими проявами. 
Кращі представники культури: художники, графіки, скульптори, архітектори, кінематографісти, актори, письменники вчора і сьогодні прагнуть в своїй творчості відображати найкращі думки і почуття людства, дбайливо ставитися до шедеврів світової культури.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний хостинг uCoz